
Nyertes csapaton nem kell változtatni – interjú Roberto Snaideró-val, a Salone del Mobile elnökével
A milánói nemzetközi bútorkiállítás, a Salone del Mobile az egyik legjelentősebb szakmai esemény. Minden komoly tervező és gyártó megjelenik újdonságaival, hozzáidőzítik legfontosabb bejelentéseiket. Itt látható először számos olyan termék és újítás, mely a későbbiekben az emberek hétköznapjaiban is megjelenik. Ha valaki tudni akarja, hogy mik lesznek a trendek jövőre vagy azután, ide kell eljönnie. Mivel ebben az évben a fény volt a kiállítás központi témája, megkérdeztük a Salone del Mobile elnökét, Roberto Snaiderót, hogy ez pontosan hogyan jelent meg és mi a legfontosabb trend most a világítás terén.
Miért a fény áll az ezévi programok középpontjában? Milyen formában jelent ez meg a rendezvényeken és a kiállításokon?
Azért ezt a témát választottuk, mert olyan eseményeket igyekszünk szervezni, amelyek összekapcsolódnak a kétévi kiállításokkal, a fényt középpontba állító Euroluce-val és a munkakörnyetre, irodai bútorokra fókuszáló Workplace 3.0/SaloneUfficio-val. Ezen kívül még Michele De Lucchi építész installációját is befogadtuk, mely a jövő irodáinak világításával kísérletezett. További érv volt a fény témája mellett, hogy az UNESCO a 2015-ös évet a fény és a fényalapú technológiák nemzetközi évévé nyilvánította. Ehhez kapcsolódóan alkotta meg Attilio Stocchi építész a “FAVILLA. Minden fényhez egy hang” nevű egyedi és grandiózus installációját, ahol a látogatók egy nagy fekete dobozon mehettek át és ahol a fény minden formájához egy hang társult.
Melyek voltak a legizgalmasabb új termékek és bejelentések az Euroluce szekcióban?
Számunkra mindegyik termék izgalmas volt. Olyan lámpákat, világítórendszereket és applikációkat mutattak be, melyek a beltéri és kültéri, az ipari- és eseményvilágítást, sőt a kórházi világítást is átformálják.
Milyen világítási trendeket lehet most beazonosítani?
Véleményem szerint a fenntarthatóság és az energiatudatosság most a legfontosabb mind a formatervezési, mind a technológiai oldalon.
Milyenek a tapasztalatok az ezévi Salone del Mobile-t illetően? Sikerült több látogatót vonzani, mint tavaly?
Figyelemreméltó volt a kétezer kiállító energiája és szenvedélye, amit a kiállítótér berendezésére fordítottak. Ezt a közönség meg is hálálta: 310,840 látogatót regisztráltunk. Eszerint folytatódik a növekvő trend, melyet 2013-ban figyeltünk meg, amikor legutóbb sor került a kétévenkénti kiállításokra: akkor 285,698-an jöttek el. Azon a két napon, amikor a nyilvánosság számára is nyitott volt a kiállítás, 30,881 látogatónk volt.
A Salone del Mobile-n ott volt a legfontosabb külföldi piaci szereplők 69 százaléka, és a kiállítók visszajelzése szerint az általuk felmutatott vásárlóerő még mindig nagyon magas. Ebben az évben az orosz kiállítók nagy számban képviseltették magukat, viszont Kína jelenléte volt a legerősebb, a második pedig Németország volt a sorban. A látogatók közül a legtöbben a Közel-Keletről érkeztek: Szaúd-Arábia, Libanon és Egyiptom kiemelkedő volt ebben a tekintetben, valamint az USA, az Egyesült Királyság és India látogatószámai is növekedtek.
Milyen irányba szeretnék továbbfejleszteni a vásárt? Milyen eszközökkel, szemléletmóddal dolgoznak annak érdekében, hogy megmaradjon és erősödjön a relevanciája a nemzetközi design világában?
A megkezdett úton szeretnék tovább haladni, mert a Salone által vált azzá, ami, mert mindig odafigyelt a kiállítók igényeire. Mi olaszul ezt úgy mondjuk, hogy „a nyertes csapatot nem kell megváltoztatni”.
Vannak kedvenc lámpái, designerei?
Természetesen magánemberként van saját ízlésem, de a Salone del Mobile elnökeként nem mondhatom meg nyíltan, mi tetszik a legjobban. Mint egy több mint kétezer kiállítót felvonultató esemény elnöke azt tudom mondani, hogy számomra mindegyik ugyanolyan kedves – mint egy apának vagy anyának a gyermekei.
Képgaléria