
Világítás a szupermarketekben és bevásárlóközpontokban: Mögöttes szándék?
Gondolta volna, hogy elsősorban az üzlethelyiség világítása felelős azért, hogy jól érezzük-e magunkat benne, vagy hogy megtaláljuk-e azokat a dolgokat, amikért betértünk? Tartson velünk, kicsit megvilágítjuk az üzletekben használt fények hátterét!
Biztosan ön is érezte már úgy, hogy egy üzlet kifejezetten csalogatja. Önnel is előfordult már, hogy egy üzletben elcsábult, és olyasmit is megvásárolt, amit egyáltalán nem is állt szándékában megvenni? Érezte már úgy, hogy egy pékség kirakata előtt összefut a nyál a szájában?
Ha igen, minden bizonnyal a bolt megvilágításának is köze volt hozzá, ami olyan szakterületté, már-már külön tudományággá vált, amivel bizonyos célok elérése érdekében úgy lehet hatni az emberekre, hogy azok nincsenek is ennek tudatában. Pusztán fényekkel elérhető
- a vevők becsalogatása az üzletbe;
- irányításuk az áruval megrakott polcok között;
- figyelemük felhívása az akciókra;
- a termékek előnyeinek kihangsúlyozása;
- a jobb hangulat megteremtése, az egész vásárlásélmény javítása;
- jelentős energiamegtakarítás.
Az egyes üzletek tulajdonosai természetesen különböző céljaik eléréséhez változatos világítási megoldások, különböző technológiák alkalmazásával veszik igénybe a fény segítségét. Nézzük csak meg alaposabban, hogyan is irányítanak minket, vevőket a fények felhasználásával!
Bemenjek ebbe az üzletbe, vagy sem? Az üzletek megvilágításának alapvető célja, hogy a potenciális vevők igennel feleljenek erre a kérdésre. Egy ízlésesen berendezett, tudatosan megvilágított kirakat felkelti a kíváncsiságot és bevonzza a vásárlókat. Csábító megvilágításban az egész üzlet vonzóbb lesz.
Felfedezni a bolt teljes kínálatát
Hunyorogva keresgélni a félhomályban, amiben nem lehet különbséget tenni egy üveg ketchup és egy üveg lekvár között? Ma már teljesen elfogadhatatlan! A megfelelő világítás nélkül a vásárlás nem élmény, hanem stressz. Egy félhomályos, nyugtalanító üzletben a vásárlók vagy azonnal sarkon fordulnak és a jövőben örökre elkerülik, vagy erőt vesznek magukon és megveszik mindazt, amiért bejöttek, de soha többet nem térnek vissza.
A megfelelő fény elengedhetetlen segítséget nyújt a vásárlás során. A nagy alapterületű hipermarketekben segít eligazodni és megtalálni mindazokat az árukat, amelyekért jöttünk – és természetesen azokat is, amelyek megvásárlása eszünkbe sem jutott a belépéskor – egy ruházati üzletben ezzel szemben az elsődleges cél az, hogy a kiemelt termékekre irányítsa a figyelmet.
Az is nagyban függ a világítástól, hogy megtaláljuk-e a vonzó akciókat, a különleges ajánlatokat vagy a kasszát…
Legyen szó azonban a kereskedelem bármely ágáról, egy dolog nagyon sok üzletről elmondható: kevés bennük a természetes fény. Ráadásul hiába van sok ablaka egy-egy üzlethelyiségnek, a polcokra már kevés jut a természetes fényből, azok mesterséges világítás híján félhomályban maradnak. Napnyugta után pedig még abban sem. Ez teszi az üzleti célú, kifinomult, összehangolt világítási rendszereket mindennél fontosabbá.
Nézzen csak fel a plafonra a következő bevásárlása során! Olyan fényforrásokat fog felfedezni, amelyeket korábban talán soha nem vett észre. Reflektorokat, amelyek a polcokra vannak irányítva. Vevőként ön ugyanis csak annyit szeretne, hogy lássa a kínálatot. Az üzlet tulajdonosa azonban jóval többet szeretne elérni: azt, hogy figyelmét a minőségibb – és természetesen drágább – márkák termékei vagy az akciós holmik keltsék fel. A könnyedén és bármikor beállítható reflektorokkal és spotlámpákkal ez nagyon könnyedén megtehető.
Reflektorok
A reflektorok és spotok segítségével könnyedén irányítható a tekintet, így a figyelem központjába kerülhetnek akár az akciós áruk, akár a kínálatban újonnan megjelenő termékek.
Függesztékek
A függesztékek búrái mindig hozzájárulnak a helyiség stílusának kialakításához. Egy ruházati üzletben vagy egy étteremben például meghatározó elemei lehetnek a dizájnnak és a márkaarculatnak.
LED-szalagok
Az egyik legmodernebb, legdivatosabb világítástechnikai megoldás. Maga a fényforrás láthatatlan, segítségével azonban fénykeretbe foglalhatóak a megvilágítani kívánt dolgok, például a polcokra kihelyezett termékek.
A fény a termékekről kialakított képet is befolyásolja
Tegyük fel, hogy a csodálatosan megvilágított kirakat már becsalogatta az üzletbe. Mi alapján dönt arról, hogy nézelődik és vásárol is, vagy elhagyja azt? Egyértelműen a hangulat, az önben keletkező érzelmei alapján. Az alapján, hogy jó érzés-e bent lennie. A tulajdonosok, üzemeltetők ennek eléréséhez is a fényt hívják segítségül, főleg annak két meghatározó tulajdonságát: a színvisszaadást és a színhőmérsékletet.
A színvisszaadás
Ahhoz, hogy egy drogériában a romantikus estéhez leginkább passzoló rúzst kiválaszthassa a kínálatból, önmagában nem elegendő, hogy odabent világos legyen.
A világos önmagában ugyanis nem jelent semmit. Ahhoz, hogy meghatározhassuk, egyes termékek mesterséges megvilágításban érzékelt színe mennyire adja vissza azt, ahogy természetes fényben néznek ki, egy mutatószámra van szükségünk. Ez pedig nem más, mint a színvisszaadási index, amely megkülönböztet egymástól izzót és izzót.
A színvisszaadási index (RA) a fényforrás azon képességét méri, hogy különféle tárgyakat megvilágítva vele, mennyire képes azok színét visszaadni. Értéke egy 0-tól 100-ig terjedő skálán van meghatározva, ahol a 100 jelenti az elérhető legjobb színvisszaadási értéket. Közel abszolút színhűség elérésére jelenleg a halogén lámpák képesek, azonban a technológia fejlődésével zárkóznak hozzájuk a LED-es izzók is, amelyek már RA80-as, sőt, RA90-es értékeket is képesek produkálni. Ezek pedig már nagyon természetes színhűséget jelentenek.
Az RA80 alatti színvisszaadási képességgel rendelkező fényforrások kereskedelmi célú használata nem szerencsés, épp ezért nem is gyakori: a ruhák szürkének, a gyümölcsök fakónak, a húsok állottnak tűnnek tőlük.
Mivel a legtöbb drogéria ma már bevásárlóközpontokban található, a legmegfelelőbb termékek kiválasztásához, ez elégedetten távozó vásárlókhoz elengedhetetlenül fontos a polcok megvilágítása, a mesterséges fény minősége.
Nézzünk erre néhány példát:
Friss gyümölcs - és egy narancssárga pulóver - nagyon természetes színvisszaadású lámpák fényében. Elég rápillantani és a friss, érett gyümölcs máris a kosárban landol.
Ugyanaz a gyümölcs és pulóver alacsony színvisszaadási indexű fényforrással megvilágítva. Ki akarná a szürke banánt vagy a fakó, agyonmosott pulóvert megvenni?
A színhőmérséklet
Egy másik lényeges, a fény minőségét meghatározó tényező a fény hőmérséklete, amely az általa létrehozott színérzet alapján határozható meg. Jelentősége vitathatatlan, mivel aki egyszer is látott már LED-es izzót, nagyon jól tudja: fehér és fehér között is jelentős lehet a különbség.
Ezt otthonunkban leginkább úgy érzékelhetjük, hogy a kékes fényt túl ridegnek, hidegnek érezzük, míg a narancsos, vöröses, kontrasztosabb fény meghittséget és nyugalmat sugároz.
Egy szupermarketben nem ennyire egyértelmű a helyzet, a különböző élelmiszereknek ugyanis különböző hőmérsékletű színek állnak jól. Képzeljük csak el, enyhén vöröses, meleg fehér fényben a húsok különösen ízletesnek, a kenyerek és egyéb pékáruk frissebbnek, ropogósabbnak tűnnek. Ez nem csalás, a vevőt nem verik át. Sokkal inkább arról szól, hogy a fény használatával kiemelik a termékek előnyös oldalait, azokat a jól megválasztott világítás természetesebbé és vonzóbbá teszi. Szemet gyönyörködtetőbbé, ahogy a mondás tartja.
Ropogós és aranybarna zsömle – átgondolt világításban sokkal kívánatosabb.
A felvágottakat frissnek szaftosnak kell láttatni, mert a szürke, fáradt kinézetű árut senki nem veszi meg. A fényhőmérséklet és a színvisszaadás fontos tényezők.
A gazdaságossági tényezők megkerülhetetlenek
Remekül kigondoltak és megtervezettek a fények az üzletben, amelyek hatékonyan hívják fel a figyelmet a gazdag választékra. Könnyen áttekinthető, világos a beltér. Lenyűgözőek a színek, polcok árutól roskadoznak, a bolt azonban továbbra is veszteséges. Mi lehet az oka ennek a látszólag képtelen helyzetnek?
Mondjuk a természetes fény teljes hiánya. Egy bevásárlóközpontban lévő, minőségi, esetleg prémium termékeket kínáló üzlethelyiséget úgy kell kivilágítani – gyakran szerződéses kötelezettségeknek is eleget téve – hogy a vásárlók teljesen elfelejtsék, milyen napszak is van éppen. A lehető legjobb formájában kell látniuk a kínálatot, valamint jól kell érezniük magukat, a nap – de legalábbis a nyitvatartási idő – bármely órájában. A folyamatos világítás azonban hatalmas és elkerülhetetlen üzemeltetési költségeket jelent. Egyes felmérések szerint a nem élelmiszer jellegű kereskedelmi egységek állandó kiadásainak több mint felét az energiaköltségek jelentik.
Ennél fogva az üzlet megvilágítása mindig gazdasági kérdés is. Egy üzlethelyiség megvilágításának tervezésekor tehát a hatékonyság mellett a környezetbarát, költséghatékony fényforrások alkalmazása is cél kell, hogy legyen.
Napjainkban ez leginkább a modern, LED-es technológiára épülő lámpákkal sikerülhet, mivel ezekkel érhető el
- a legnagyobb energiamegtakarítás (köszönhetően a kisebb teljesítménynek);
- a legnagyobb fényerő (több lumen per watt);
- nagyon jó, akár RA90-es színvisszaadás;
- sokféle, különböző fehér szín;
- hosszú élettartam a minél gazdaságosabb működtetés érdekében.
Elkerülhető viszont használatukkal a kényesebb árukra esetlegesen veszélyt jelentő infravörös és ultraibolya sugárzás. Mindent tudnak tehát, ami elengedhetetlen az üzlethelyiségek hatékony megvilágításához.
Amikor legközelebb ellátogat kedvenc boltjába és kicsit jobban odafigyel a világításra, lehet, hogy észreveszi, milyen fényekkel érik el, hogy szeressen ott vásárolni és rájön, miért is ez a kedvence.